Lahjoittamon lanseeraus lähestyy ja mukaan on ilmoittautunut jo runsaasti erilaisia toimijoita. Listoillamme on tällä hetkellä noin 30 upeaa järjestöä aina pienistä yhdistyksistä isompiin liittoihin ja säätiöihin. Kiinnostaako palvelu, mutta olo on vielä epävarma ilmoittautumisen suhteen? Ohessa vastaamme usein kysyttyihin kysymyksiin Lahjoittamoon liittyen.
Ilmoittautuminen ei ole sitova, yhteydenotolla ilmaiset vain kiinnostuksesi kuulla lisää palvelustamme. Kun olemme saaneet yhteydenottosi, otamme sinuun yhteyttä ja sovimme ajan palvelun esittelyä varten. Tähän on hyvä varata aikaa noin tunti. Näytämme etätapaamisessa konkreettisesti millainen vielä julkaisematon sivustomme on ja järjestöillä on mahdollisuus esittää mieltä askarruttavia kysymyksiä. Tapaamisen jälkeen mukaan lähtemistä voi vielä jäädä pohtimaan ja esitellä asiaa tarvittaessa myös hallituksella tai muulle tiimille. Saatte tapaamisen jälkeen vielä esittelymateriaaleja Lahjoittamosta, joita voi käyttää jatkokeskusteluiden tukena.
Mikäli mukaan lähteminen on helppo valinta, sovimme sisällöntuotannon palaverin sekä lähetämme hyväksyttäväksi palvelun käyttöehdot. Sisällöntuotannon palaverissa käymme vielä läpi miten Lahjoittamoon tulevat sisällöt toimitetaan meille. Tämän jälkeen saatte vielä alakauppiastunnukset maksupalveluntarjoajan portaaliin. Rahaliikenne ei kulje Lahjoittamon kautta emmekä veloita palvelun käytöstä järjestöjä.
Täytä ilmoittautumislomake täältä.
Lahjoittamon käyttäminen ei maksa järjestöille mitään. Maksupalvelutarjoajana Lahjoittamossa toimii Checkout Finland sekä MobilePay. Checkout Finland ottaa jokaisesta kerätystä lahjoituksesta pienen summan ja summa eritellään vielä lahjoittajan saamassa maksuvahvistuksessa.
Lahjoittamo on tällä hetkellä suunnattu ainoastaan sosiaali- ja terveysalan järjestöille. Lahjoittamoa on kehitetty STEA:n rahoituksella, mistä johtuen rajaus on tehty palvelun alkuvaiheessa koskemaan vain sosiaali- ja terveysalan toimijoita. Pyrimme kuitenkin löytämään keinoja palvelun skaalaamiseksi tulevaisuudessa. Hyvä keino pysyä kehitystyöstämme kartalla on tilata kuukausittain ilmestyvä uutiskirjeemme.
Vaadimme rahankeräysluvan varmistaaksemme, että rahaa keräävä taho on luotettava ja poliisi on varmistanut järjestön toiminnan asianmukaisuuden. Rahankeräyslupaa haetaan Poliisihallitukselta. Käytössä on tällä hetkellä kaksi lupamuotoa: toistaiseksi voimassaoleva rahankeräyslupa (yleisimmin vaadimme tämän) sekä pienkeräykset. Luvan anominen maksaa 300e ja käsittelyaika on 2-4 kuukautta. Järjestöiltä vaaditaan erillinen pankkitili rahankeräystä varten. Hakemus lähetetään Poliisihallitukselle joko postilla, sähköpostilla tai poliisin sähköisen asiointipalvelun kautta. Jälkimmäiseen tarvitaan Suomi.fi-tunnukset. Lisätietoja voit lukea Poliisin sivuilta.
Muita kysymyksiä? Asiakaspalveluvastaavamme Johanna vastaa mielellään lisäkysymyksiin (johanna.tervo@goodwillry.fi) tai voit olla meihin yhteydessä yhteydenottolomakkeella.