Goodwill ry:n marraskuussa teettämässä kyselyssä suurin osa vastaajista (68 %) kertoi lahjoituksen merkittävimmäksi motiiviksi halun auttaa avun tarpeessa olevia ihmisiä. Tarkemmin mainittiin muun muassa halu tukea vähävaraisia sekä asian omakohtaisuus, esimerkiksi sairaus lähipiirissä. Toiseksi eniten (48 %) haluttiin lahjoittaa järjestöille, jotka suojelevat ympäristöä tai eläimiä.
Goodwill ry selvitti tänään vietettävän TekojenTiistai-kampanjan alla, mikä suomalaisia motivoi lahjoittamaan, ja miten suomalaiset tekevät lahjoituksia. Läheiseksi koettujen aiheiden lisäksi tärkeää oli, että lahjoitusta pyydetään suoraan, esimerkiksi kadulla tai kirkossa kolehtina. Erot sukupuolten välillä olivat pieniä, mutta miehet (19%) olivat selvästi naisia (8 %) useammin lahjoittaneet toimintaan, joka liittyy liikuntaan tai urheiluun.
Perinteiset lahjoitustavat ovat edelleen suosiossa. Tyypillisin tapa (64 %) oli antaa rahaa lipaskeräykseen, kun mobiilimaksuna lahjoituksen oli tehnyt vasta 11 %. Facebook tekee kuitenkin vahvasti tuloaan: naisista 23 % ja miehistä 11 % kertoi osallistuneensa sosiaalisen median varainkeruukampanjaan.
Lahjoittamisessa suomalaiset ovat toisaalta spontaaneja, toisaalta kohteille uskollisia; vain kolmannes kertoo vertailleensa lahjoituskohteita ennen päätöksentekoa. Mieluiten tehdään kertalahjoitus (74 %), ja keskimäärin lahjoitetaan viidestä viiteenkymmeneen euroa.
Miten suomalaiset lahjoittavat -paneelikysely toteutettiin 21.-25. marraskuuta. Tutkimustie Oy:n Testaamo-paneelikysely lähetettiin 9400 hengelle ja siihen vastasi 784, joista kolme neljäsosaa oli naisia. Paneeli painottuu pääkaupunkiseudulle ja isompien kaupunkien ympärille. Näyte sisälsi tasaisesti eri-ikäisiä miehiä ja naisia ympäri Suomen.